تبلیغات
قصد دارید بدانید ...؟؟؟ - مانیتور CRT

javahermarket

بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 19 تیر 1390


یك مانیتور CRT قدیمی از یك لوله به شكل Wh استفاده میكند كه شبیه یك بطری شیشه ای بزرگ است. 3 تفنگ الكترونی در سمت باریك آن قرار دارند آنها الكترونها را به سمت صفحه بزرگ مسطحی كه در برابر تماشاگر قرار دارد شلیك می كنند.

در داخل صفحه ای كه ما به آن نگاه می كنیم بوسیله لایه نازكی از فسفر به صورت نقطه ای پو شانده شده است آنها در گروههای 3 تایی مرتب شده اند یك قرمز ، یك سبز و یك نقطه فسفری آبی. آنها با یكدیگر یك پیكسل را می سازند. این نقاط زمانی روشن می شوند كه كه بوسیله الكترونها از طرف تفنگ الكترونی ضربه می زنند. هر كدام از این تك نقطه ها بوسیله یك پرتو الكترون ضربه می خورند

هر چه پرتو الكترون قویتر باشد نقاط نورانی تر می شوند. آنها شروع به سیاه شدن می كنند اما زمانیكه اشعه به تمام قدرت خود رسید نقاط به رنگ قرمز سبز و آبی  در می آیند.

اشعه الكترونی بوسیله میدان مغناطیسی هدایت می شود كه به اشعه انحنا می دهند بنابراین آنها دقیقاً به نقطه مطلوب اصابت می كنند.

 

اشعه های الكترون به سرعت صفحه نمایش را جارو می كنند. هر كدام از سه تفنگ الكترونی باید بدون وقفه تك نقطه های ( هر یك از نقطه های رنگی به تنهایی ) مقصد را از چپ به راست خط به خط از بالا به پایین اسكن كنند و این كار را معمولاً 70 تا 85 بار در ثانیه انجام  می دهند. شدت اشعه هر تفنگ الكترونی برای هر تك نقطه می تواند تنظیم شود تا رنگ نهایی را ایجاد كند.

یك صفحه معمولی یك مانیتور CRT می تواند از 480000 پیكسل كه به آن تصویر 600*800 می گویند. در هر خط افقی 800 نقطه وجود دارد و 600 خط از بالا تا پایین صفحه مانیتور CRT وجود دارند كه مجموعاً 480000 پیكسل می شود.

 

رزولوشنهای بالاتر:

تعداد پیكسلهای بیشتر در صفحه نمایش برای ما امكان رزولوشنهای بالاتر را فراهم می كند و با یك رزولوشن بالاتر ممكن است تصویر واضح تر شود.

پایین ترین رزولوشن در كامپیوترهای شخصی كه برای مصارف بر اساس متنهای DOS مورد استفاده قرار می گیرد 480*680 پیكسل است و به آن یك تصویر VGA  می گویند. VGA یك تصویر استاندارد بود تا اینكه وارد بازار شد قبل از آن استانداردهای پایین تری هم وجود داشت مانند CGA.

همانطور كه كامپیوتر های شخصی قدرتمند تر می شدند حوالی سال 1990 تقاضا برای صفحه نمایش با رزولوشن بیشتر افزایش یافت. ویندوز یك محیط گرافیكی است و به خوبی در رزولوشنهای بالا كار میكند همچنین بازیهایی زیادی وجود داشتند كه احتیاج به رزولوشن بالایی داشتند. به هر حال آخرین استاندارد واقعی كه روی كامپیوترهای شخصی به كار گرفته شد VGA بود. و بهینه ساریهای كه در رزولوشن انجام گرفت بر اساس VGA بود و اصطلاحات SVGA یا SUPER VGA كه بعدها استفاده شد بر همین اساس بود بعدها XGA و نامهای دیگری آمدند كه هر كدام رزولوشنهای متفاوتی را تعریف می كردند.

در حقیقت اصطلاحات SVGA , XGA خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرند. در عوض ما به رزولوشن، فركانس تصویر و رنگ توجه می كنیم. اما اجازه بدهید در مورد رزولوشن بحث كنیم. رزولوشن با اندازه صفحه مانیتور رابطه دارد هر چه مانیتور بزرگتر باشد امكان دستیابی به رزولوشن بالاتر بیشتر است در زیر جدولی از رزولوشنهای مختلف را می بینید.

 

Standard

Resolution

Number of pixels

Recommended CRT
screen size

Recommended TFT
screen size

VGA

640 x 480

307,200

14"

n/a

SVGA

800 x 600

480,000

15", 17"

10.4", 12"

SVGA

1024 x 768

786,432

17", 19"

13.3" - 15"

XGA

1152 x 864

995,328

17", 19", 21"

n/a

Vesa 1280

1280 x 1024

1,310,720

19", 21"

17.3", 18.3"

Vesa 1600

1600 x 1200

1,920,000

21" and bigger

n/a (yet)

 

صفحه نمایش و رزولوشن باید با یكدیگر مطابقت داشته باشند هر چه رزولوشن بالاتر باشد جزئیات بیشتری در صفحه نمایش دیده می شود در یك دسك تاپ ویندوز اندازه آیكونها را در رزولوشن 800در 600  2 یا 3 برابر  بزرگتر نسبت به رزولوشن 1280 در 1024 است.

یك مانیتور بخصوص می تواند در رزولوشن های مختلف پاسخگو باشد اگر چه همه رزولوشن ها مناسب نیستند در یك مانیتور با صفحه نمایش كوچك در رزولوشن خیلی بالا آیكونها خیلی كوچك می شوند.

بنابراین رزولوشن و اندازه صفجه باید با یكدیگر مطابقت كنند.

شما نمی توانید درباره یك مانیتور فقط از روی رزولوشن آن قضاوت كنید سرعت refresh ( فركانس ) و عمق رنگ به همان اندازه مهم هستند.

پرتو الكترونی:

در مانیتورهای قدیمی CRT تفنگ الكترونی بدون وقفه و دقیقاً الكترونها را از پیكسلی به پیكسل دیگر پرتاب می كرد. در حقیقت همانطور كه اشعه صفحه نمایش را جارو می كرد تغییر مكان می داد. هر نقطه در صفحه نمایش یك تابش آنی الكترونها را دریافت می كرد قبل از اینكه اشعه به نقطه بعدی بتابد و شدت اشعه از نقطه ای به نقطه دیگر تغییر می كرد.

صفحه مانیتور پوشیده شده از فسفر دارای خاصیت نور افشانی بود زمانیكه الكترونها به سمت آنها شلیك می شدند در حقیقت باید دوباره نقاط را نورانی می كردند قبل از اینكه نور آنها محو شود.

و نتیجه این می شود كه ما یك تصویر پایدار و نسبتاً یكنواخت می دیدیم. ولی در حقیقت تصویر لرزشهایی داشت.

مانیتورهای CRT امروزی:

در مانیتورهای امروزی هر پیكسل 60 ، 70 ، 75 یا 80 بار در ثانیه refresh یا تازه سازی می شوند. بنابراین تفنگ الكترونی باید خیلی سریع حركت كند تا 18 میلیون شلیك در ثانیه یا بیشتر انجام دهد اگر یك تصویر 75 بار در ثانیه تازه سازی شود می گوییم فركانس تازه سازی یا refresh برابر 75 هرتز است كارت گرافیك سیگنالهای refresh را صادر می كند بنابراین سرعت تازه سازی را كنترل می كند پس كارت گرافیكی باید با مانیتور سازگاری داشته باشد بنابراین این دو واحد باید بوسیله یك رابط مناسب برای انتقال سیگنال به یكدیگر متصل شوند

اجازه بدهید تصور كنیم مانیتوری با رزولوشن 1280 در 1024 و سرعت تازه سازی (refresh ) برابر 75 هرتز در اختیار داریم. برای این منظور به مانیتوری با تفنگ الكترونی كه قادر به 98 میلیون شلیك در ثانیه باشد احتیاج داریم این مانیتور در یك سرعت خیلی بالا كار می كند كه بعضی مواقع می تواند سبب آلودگی بوسیله پرتوها شود.

سرعت تازه سازی ( refresh ) یا فركانس بالا:

زمانیكه سرعت تازه سازی بالا رود صفحه مانیتور دارای ظاهر پایدار و نرم تری است. این اختلاف را در تلوزیونهای قدیمی كه فركانس آنها فقط 50 هرتز است می توان به خوبی مشاهده كرد. بعضی از كمپانها تلوزیونهایی تولید می كنند كه فركانس تازه سازی برابر 100 هرتز دارند. اگر شما یكبار از سرعت تازه سازی 100 هرتز استفاده كنید برای شما دیگر بسیار مشكل خواهد بود كه با فركانس 50 هرتز كار كنید مانیتورهای قدیمی و بدون كیفیت از فركانس حداكثر 60 هرتز پشتیبانی می كردند و كیفیت پایینی داشتند كه تصویر آنها لرزش داشت و برای ویندوز مناسب نبودند یك فركانس معمول برای مانیتور كه قابل قبول باشد 70 هرتز است به نظر بنده 75 هرتز قابل قبول است ولی اگر مدت زیادی با كامپیوتر كار میكنید شاید 80 یا 85 هرتز را استفاده كنید. شما باید همه این فركانسها را امتحان كنید تا بهترین فركانس مورد قبولتان را پیدا كنید. در اینجا یك تصویر از تنظیمات كنترلر گرافیك ATI Radeon را میبینید این گرافیك می تواند 11 سرعت تازه سازی مختلف در اختیار شما بگذارد ( از 43 تا 160 هرتز ) در رزولوشن 1280 در 1024

   

-----------------------------------------------------

توجه: سرعت تازه سازی همچنین فركانس عمودی یا سرعت تازه سازی عمودی هم گفته می شود هر چه سرعت تازه سازی بیشتر بخواهید آنگاه مانیتور با كیفیت تری لازم خواهید داشت اگر شما سرعت تازه سازی بالا و هم رزولوشن بالا می خواهید احتیاج به یك مانیتور كیفیت بالا و یك كارت گرافیك كیفیت بالا احتیاج دارد. مانیتورها معمولاً در رزولوشن پایین می توانند سرعت تازه سازی بالا داشته باشند در اینجا چند مثال می آوریم تا بدانید چگونه كارایی مانیتور با رزولوشن تغییر می كند.

 

CRT Screen

800 x 600

1024 x 768

1280 x 1024

1600 x 1200

Standard 15"

75 HZ

70 Hz

60 Hz

-

15" Trinitron

90 Hz

80 Hz

75 Hz

-

17" Trinitron

110 Hz

100 Hz

90 Hz

85 Hz

 

-------------------------------------------------------

برای اینكه تصویر به سرعت تازه سازی مورد نظر دست پیدا كند باید مانیتور و كارت گرافیك هر دو برای سرعت مورد نظر مناسب باشند ( قابلیت آن را داشته باشند ) معمولاً مانیتورها خصوصیتی دارند كه به آن Multi Sync گفته می شود این بدان معناست كه انها به طور اتوماتیك خود را با سیگنالی كه از طرف كارت گرافیك می آید وقف می دهند یك مانیتور خوب معمولاً گران است مانیتورهای ارزان شاید بتوانند یك سرعت تازه سازی فركانس بالا داشته باشند اما تصویر خوبی نخواهند داشت. همیشه تصویر یك مانیتور را قبل از خرید آن چك كنید. و بخاطر داشته باشید كه مانیتورتان را بیش از 5 سال ( بیش از عمر كامپیوتر ) استفاده می كنید پس یك مانیتور كیفیت بالا بخرید!

 

 




طبقه بندی: کامپیوتر، 
برچسب ها: پرینتر جوهر افشان برای ناخن، نمایشگاه CES، جوهر افشان، پرینتر، Digital Media Player، هارد دیسک و USB Flash، لوح های فشرده ( CD – DVD – Blue-ray )، USB و SATA، فایل های چند رسانه Digital Media Player، دستگاه های پخش کننده CD، دستگاه های پخش DVD، دستگاه های پخش Blue Ray، بررسی Patriot Box Office Media Player، وسایل صوتی و تصویری، دیسک خوانها، لیزر در سی دی رام ها، هد سی دی رام ها، لیزر در دی وی دی رام ها، لیزر چیست؟، لیزر در فیزیک، سی دی رایتر ها، لیزر در سی دی رایتر ها، کابل HDMI v1.3، کابل Composite AV، کنترل از راه دور، مدیریت پخش فایل های صوتی و تصویری، گذرگاه HDMI v1.3، گذرگاه خروجی Composite ( صدا و تصویر )، پورت خروجی 7.1 کانال دیجیتال Optical، گذرگاه شبکه ( Ethernet )، کانکتور ورودی منبع تغذیه، پورت (SATA - HDD )، نشانگر LED، دانلود رایگان بازی Hunted The Demons Forge، جدیدترین بازی، بازی زیبای، بازی یک دنیای خیالی، یک بازی تیمی، موتور گرافیکی قدرتمند Unreal Engine 3، جدیدترین باز ی، بازی های گروهی، دانلود رایگان بازی، دانلود جدیدترین بازی، بازی های سه بعدی، جدیدترین بازی با گرافیک بالا، بازی های دو بعدی، داستان فوق العاده زیبای، روش نصب بازی Hunted The Demons Forge، راهنمای نصب بازی Hunted The Demons Forge، دانلود رایگانHunted The Demons Forge، بازی های انلاین، جدید ترین بازی انلاین، جدیدترین عکس از بازی های جدید روز دنیا، خازن های تریمر، خازن های ثابت، خازن های متغیر، مدارات الكترونیك، كد رنگی خازن ها، خازنهای بدون قطب، خازن های تانتالیوم، ظرفیت، خازن، خازن های الكترولیت، خازنهای قطب دار، انواع مختلفی از خازن ها، رنگ بندی خازن ها، نجوم، قدیمی ترین علم جهان، آسمان، ستارگان، طبیعت، طبیعت حقیقی، طبیعت حقیقی ستارگان و سیارات، سیارات، حافظ، تاریکی جهل، سایتهای خبری، کتابها، جوانان و نوجوانان، جوانان و نوجوانان ایرانی، شبکه ی جهانی، ایگاههای شبکه ی جهانی، تأسیس سایتهای خبری و علمی، دانش ستاره شناسی، دانش، سایتهای نجومی فارسی زبان، عشق، منظومه ی شمسی، مقالات، تازه های علمی، خبرها و تازه های علمی، نتایج پروژه های تحقیقاتی، اخبار، موسسه ی فرهنگی تبیان، آموزش نجوم، آشنایی با ابزارآلات نجومی، تاریخ علم نجوم، نجوم باستانی، نجوم یونان، دوره ی اسلامی و نجوم نوین، آموزش، ناسا، رییس ناسا، هابل، ماهواره، دیش، زیبایی و فضا، مسافرت به فضا، سفر به فضا، ادم فضایی، بشقاب پرنده، اخبار روز، اخبار داغ، اخبار دسته اول، ساختار CRT، مانیتور های CRT، vcmgfak ]dsj?،
ارسال توسط vahid
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
چیزی که برای یک مدیر وبلاگ مهم می باشد نظر شما عزیزان است خواستین نظر بدهید.




پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

شارژ ایرانسل

دانلود

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

شادشاپ